Gruppträning

Just nu – online workout

Just nu erbjuder vi enbart onlineträning – läs mer här!

Som en försiktighetsåtgärd erbjuder vi just nu inte någon inomhusträning på Aktivitetshuset och nedan pass är tillfälligt inställda. Du kan inte heller byta om eller duscha i Aktivitetshusets lokaler.

Våra gruppträningspass

Vi erbjuder många härliga, olika pass. Är det dags att testa något nytt?

FortGjort träning

FortGjorts gruppträningspass är 25 minuter och ger fler människor tid och möjlighet att börja träna. Träningspasset är användarvänligt och enklt att följa, vilket gör det kul och effektivt. FortGjorts träningspass slutar alltid när det är som bäst och det ger mersmak till fler träningspass. När du tränar med FortGjort tränar du alltid utefter egna förutsättningar och efter dagsform. Dessutom finns alltid en av våra inspiratörer på plats för att peppa och hjälpa dig.

Läs mer om FortGjort träning

Outdoor easy strength walk

För dig som vill börja motionera och behöver motivation. Vi promenerar och använder scarves eller gummiband till lätta styrkeövningar. Passet är 30 minuter långt och ger dig både energi och frisk luft. Kom i dina vanliga kläder och bra promenadskor. Vi ses utanför Multihallen!

Core/Tabata

Här blandas coreträning med inslag av Tabata. Tabata är en form av högintensiv intervallträning. Varje omgång består av 8 intervaller som du utför i 20 sek med vila i 10 sek mellan varje intervall. Detta repeteras åtta gånger, vilket blir totalt 4 minuter.

Athletic bar

Athletic bar är ett lekfullt och funktionellt träningspass där man genom en stor mängd övningar med skivstång och lätta viktskivor jobbar igenom hela kroppen i ett fartfyllt tempo.

HIIT

Högintensiv intervallträning eller HIIT (High Intensity Interval Training), är en träningsform där du tränar både styrka och uthållighet – vilket är högst effektivt för fettförbränning. Det genomförs som gruppass till musik där du själv sätter ditt tempo och har väldigt kul. Bra komplement till annan träning som exempelvis löpning och styrketräning. För den som vill så är det riktigt jobbigt – välkommen att testa!

Kettlebells

Kettlebells är en helhetsträning i rörelse för hela kroppen med fokus på core, styrka och balans. Du använder kettlebells som motstånd och genomför olika övningar tillsammans med andra i grupp.

Full Body Strength

Funktionell styrketräning innebär att du, förutom styrka, utvecklar rörlighet, balans och koordinationsförmåga. Detta gör du med övningar som aktiverar många olika muskler samtidigt genom enkla men effektiva övningar, både med hjälp av egen kroppsvikt och redskap. Denna träningsform passar alla, både dig som vill ha en fysisk utmaning och dig som är nybörjare.

Soma Move

SOMA MOVE® är en gruppträningsklass som är atletisk och fysiskt ansträngande, men samtidigt mjuk.

Det är en holistisk rörelselära då den rent fysiskt omfattar alla träningsbara aspekter såsom kondition, styrka, spänst, balans, rörlighet och koordination. Hela passet är ett oavbrutet flöde av rörelsemönster där du arbetar med endast kroppen som ditt motstånd och med underlaget som ditt redskap; allt i harmoni med andningen. Träningen är helt könsneutral och vänder sig till både till de med stor erfarenhet och till de som har mindre erfarenhet av fysisk aktivitet.

Circle training

Vi varvar konditions- och styrkestationer i olika tidsintervaller med vila mellan. En stepbräda används för att träna konditionen och instruktören leder olika styrkeövningar från mitten.

Yoga

Vi har ett samarbete med The Greenhouse i Älmhult. Shona Maggio håller yoga-klasser på Aktivitetshuset. Flow n Glow Lunch Yoga och Strong Flow with yoga therapy. Kurserna är på engelska.  Anmälning och betalning sker direkt till The Greenhouse.

Boxercise

På passet med Boxercise får du en rejäl genomkörare i hela kroppen! Alla nya får lära sig grunderna i hur man står, slår, blockar, sparkar, allt som behövs för att ha rätt teknik inom boxercise. Detta varvas med intensiv träning för både styrka och puls. Passet kompletteras också med att blanda in lite nya träningsformer som är inriktat mot träningsformen crossfit.

Runners strength

Ett varierat styrkepass där vi jobbar med kroppen som belastning. Vi jobbar i block med olika styrkefokus och blocken varvas med extra pulshöjande övningar. Du kör passet i din takt och styr själv intensiteten. Passet är lämpligt för alla och du behöver inte vara löpare för att uppskatta passet.

Mix Workout

Ett varierat gruppträningspass, där du själv väljer hur hårt du vill arbeta genom att anpassa belastningen eller tempot.

Zumba Dance

Zumba handlar om att ha roligt! Det är ett dans-fitness pass där du lär dig dansa Salsa, Merengue och Reggaeton, Cumbia för att nämna några dansstilar. Med musiken skapas ett dynamiskt, spännande och effektivt träningssystem. Varje låt har en koreografi utformad av enkla danssteg. Alla låtar tillsammans utgör en intervallträning, det vill säga en kombination av snabba och långsamma rytmer. Detta ger som resultat högre förbränning och förbättring av konditionen.

Step & Strength

En rolig stepklass där du tränar kondition och styrka. Passet är uppbyggt i konditionsintervaller och varvas med funktionell styrka för hela kroppen. Enkla och effektiva övningar som får pulsen att öka! Passar både nybörjare och vana deltagare.