Walk & Talk (SV NY)

För alla

Ta steget ut ur boxen och in i naturen. Ibland är det de små förändringarna som gör störst skillnad i vardagen, som att gå en promenad. Nu när dagarna blir ljusare och naturen blommar strax tillbaka vill Aktivitetshuset i Älmhult ta med dig på en Walk & Talk. 

Fyll på med energi, få nya perspektiv och fördjupa relationen med dina kollegor med en Walk & Talk. Ett enkelt sätt som bidrar till bättre hälsa, ökad kreativitet, fokus och inspiration. Massor av bra saker samlade i en enkel handling. Läs mer nedan om alla positiva effekter av en pratig promenad. 

Så låt oss börja gå, varje steg räknas! 

Hur går det till?

För att göra det riktigt smidigt har vi tagit fram några enkla hjälpmedel: 

  • Två uppmärkta slingor runt om i Älmhult i olika längder: En som tar cirka 5 minuter och en som tar cirka 20 minuter. 
  • En karta i både digitalt och fickformat. 
  • Reflektionsfrågor 
  • Enkla tips för att planera en Walk & Talk.  
  • Dessutom nu kan du också välja “Walk & Talk” som plats när du bokar ditt möte i Outlook. Bra va? 

Hur planerar jag min egen Walk & Talk?

Agenda 
Sätt en tydlig mötesagenda. Vilka frågor ska ni diskutera? Något särskilt dilemma som ni vill prata om? Behöver ni komma på nya idéer? Med en tydlig agenda håller ni er på spåret. 

Deltagare 
Två till tre personer är lagom antal för en Walk & Talk. Är ni fler, dela upp er i grupper. 

Inbjudan 
Bestäm var ni ska gå. Med hjälp av vår Walk & Talk karta kan du dessutom dela den med ditt sällskap innan ni beger er iväg. 

Boka in promenaden I Outlook. Skriv var ni ska mötas upp innan ni beger er, vad ni ska prata om och om man behöver ta med sig något särskilt, som solglasögon! 

Anteckningar 
Ta med en mobiltelefon om du behöver spela in något eller ta korta anteckningar. 

Innan ni avslutar, summera vad ni har pratat om. Kom överens om hur ni dokumenterar och tar nästa steg (bokstavligen). 

Reflektionsfrågor

Oavsett om du tar en promenad med en vän, är ute och går med dina kollegor eller bara går en promenad på egen hand, att vara utomhus är perfekt för en stunds reflektion. Här är fem frågor för reflektion: 

  • Hur mår jag idag? 
  • Vad är viktigt för mig idag? 
  • Vad ger mig energi idag? 
  • Vad utmanar mig idag? 
  • Hur tar jag hand om mig själv idag? 

Varför promenera

Det finns många anledningar till varför en pratig promenad är bra för oss! Vi har samlat några nedan: 

Studier visar att din kreativitet ökar med 60% när du går, jämfört med när du sitter. Så har du fastnat I en uppgift, ta en promenad och få nya idéer. 

Enbart genom att gå 1,2 kilometers promenad per dag, i långsamt tempo, får du positiva effekter på din fysiska hälsa och mentala välmående. Varje steg räknas! 

Bara genom att vara utomhus, i dagsljus och med frisk luft, så ger du ditt välbefinnande en ordentlig skjuts. Studier visar att det reducerar stress, gör oss gladare och ger massor av energi. 

All fysisk aktivitet förbättrar ditt minne, gör det enklare att lösa problem och bidrar till bättre fokus. Dessutom släpper hjärnan ifrån sig både dopamin och serotonin vilket gör oss gladare. 

Studier visar att en promenad med en kompis eller kollega får oss att känna oss närmre varandra. Genom att gå sida vid sida känner vi oss mer jämlika, vi blir bättre på att lyssna och vi pratar mer öppet. 

En promenad är ett perfekt sätt att ladda batterierna på under din arbetsdag. Rörelse och frisk luft gör oss mer kreativa, piggare och är ett effektivt sätt att minska stress. 

Hjälp oss att bli bättre

Hjälp oss att förbättra upplevelsen genom att svara på enkäten