Träningsschema

Nu slår vi ett slag för hälsosamma vanor! Vi vet att när du mår som bäst, så är du ditt bästa jag. Nu erbjuder Aktivitetshuset online-träning för alla IKEA-kollegor i hela världen.

Online workout och uteträningen är för IKEA medarbetare, deras familjer och Vuxenklubben. Klicka på schemat och hitta länkarna till träningspassen.

Klicka här för träningsschema vecka 40-45

Passbeskrivningar

Core
En stark hållning är viktigt för att kroppen ska må bra i vardagen. Detta pass stärker mittpartiet på kroppen genom övningar för mage och rygg och du väljer själv om du vill göra ett lättare eller tyngre alternativ. Låt dagsformen bestämma!

Mobility
Många människor är stela och orörliga på grund av för mycket stillasittande och enformiga rörelser. I denna rörlighetsträning varvar vi dynamiska rörelseserier med traditionella stretchövningar. Tränar du rörlighet regelbundet kommer du att märka resultat efter bara några gånger.

Weight plate workout
Ett lekfullt och funktionellt träningspass där du i valfritt tempo jobbar igenom hela kroppen med endast en lätt viktskiva som redskap. Allt du behöver är en viktplatta (ca 2.5 kg) eller en liknande kettlebell.

Sensing yoga / Sensing yoga on a chair
Sensing betyder känna av. Vi upplever kroppen djupt inifrån och rör oss på kroppens villkor. Sensing yogan är mild med enkla rörelser och grundtanken är att röra sig så naturligt som möjligt. Yogaformen är för alla och passet kommer att vara på svenska. Du behöver en yogamatta och en filt. På passet Sensing yoga on a chair behöver du endast en stol utan armstöd.

Outdoor workout
På tisdagar fokuserar vi på styrka och passet hålls utanför Multihallen. På fredagar varierar vi mötesplats och blandar puls- och styrkeövningar. Ibland blir det inslag av kortare löpning, men kan eller vill du inte springa ger vi dig alternativa övningar.Utomhusträning ger dig energi för resten av dagen!

Meditation
Detta är ett tillfälle att ta det lugnt och bara vara med dig själv. Det finns många fördelar med att utöva meditiation och det kan hjälpa dig att fokusera på nuet, få nya perspektiv och öka din fantasi, kreativitet och självmedvetenhet.

Vuxenklubben in the gym
Ett träningspass för medlemmar i Vuxenklubben. En härlig mix av styrka, kondition, balans och smidighet. Anmäl dig på vår hemsida eller ring oss så hjälper vi dig (0476-440 760).

Full body workout
Träning för hela kroppen. Vi arbetar i intervaller och blandar styrka med pulsövningar. Du arbetar mest med din egen kroppsvikt, men ibland använder vi hantlar, viktplattor eller gummiband. En matta är också lämpligt att ha. Denna träningsform passar alla, både dig som vill ha en fysisk utmaning och dig som är nybörjare.

Stress and tension release
Enkla stretch- och andningsövningar som frigör fysisk och mental stress. Det är viktigt att ta några minuter varje dag för egentid och detta kan vara ett bra sätt. Alla kan delta och allt du behöver är något bekvämt att sitta på och kanske en lugn spellista i bakgrunden.

SomaMove
Ett pass som är atletiskt och fysiskt ansträngande, men samtidigt mjukt. Det är en holistisk rörelselära som rent fysiskt omfattar alla träningsbara aspekter såsom kondition, styrka, spänst, balans, rörlighet och koordination. Hela passet är ett oavbrutet flöde av rörelsemönster där du arbetar med endast kroppen som ditt motstånd och med underlaget som ditt redskap; allt i harmoni med andningen.

SomaSlow
SomaSlow består av långsam, mjuk och allt genom stående rörelser som inte anstränger handleden. Det ger bra rörlighetsträning, cirkulation och en trevlig, avkopplande och återhämtande upplevelse.

Strength
Enkel och effektiv muskelträning för kroppens större muskler. Du använder din egen kropp som främsta redskap och i vissa övningar kan du, om du vill, använda gummiband och hantlar.

Pulse
Konditionsträning som ökar pulsen rejält. I vissa övningar kan du, om du vill, använda en stepbräda.