Workout

Hur vill du träna? Boka in en träningstimme online, titta på en workout video när det passar dig, eller testa vår roliga idé att träna ett helt alfabet? Det viktigaste är att du har kul och rör på dig!

Workout Videos
En stund framför TV:n – dags för workout när du vill!

A-Z Workout
Träna från A till Z – var som helst!

Träna på egen hand i Älmhult
Vi har tagit fram en karta över Älmhults utegym, olika slingor och löpspår samt tips på vad du kan hitta på i Älmhult. Du hittar kartan här. (.pdf)

Aktivitetsrunda
Vår Aktivitetsrunda är en slinga med start och stopp vid Aktivitetshuset. På tio olika platser stannar du för att göra olika övningar. Du hittar kartan här. (.pdf)

Vi erbjuder följande träningspass:

Core
En stark hållning är viktigt för att kroppen ska må bra i vardagen. Detta pass stärker mittpartiet på kroppen genom övningar för mage och rygg och du väljer själv om du vill göra ett lättare eller tyngre alternativ. Låt dagsformen bestämma!

Core/Tabata
Vi varvar övningar för mage och rygg med pulshöjande sekvenser i intervallform.

Weight plate workout
Ett lekfullt och funktionellt träningspass där du i valfritt tempo jobbar igenom hela kroppen med endast en lätt viktskiva som redskap. Allt du behöver är en viktplatta (ca 2.5 kg) eller en liknande kettlebell.

Meditation
Detta är ett tillfälle att ta det lugnt och bara vara med dig själv. Det finns många fördelar med att utöva meditiation och det kan hjälpa dig att fokusera på nuet, få nya perspektiv och öka din fantasi, kreativitet och självmedvetenhet.

Sensing yoga
Sensing betyder känna av. Vi upplever kroppen djupt inifrån och rör oss på kroppens villkor. Sensing yogan är mild med enkla rörelser och grundtanken är att röra sig så naturligt som möjligt. Yogaformen är för alla och passet kommer att vara på svenska. Du behöver en yogamatta och en filt.

Outdoor workout
Ett pass där vi fokuserar på styrka och puls, med eller utan vikter. Utomhusträning ger dig energi för resten av dagen!

Vuxenklubben
Ett träningspass för medlemmar i Vuxenklubben. En härlig mix av styrka, kondition, balans och smidighet.

Pulse & Strength
Varannan vecka använder vi redskap för att träna styrka och uthållighet och varannan vecka är det den egna kroppen som står för motståndet. Våga testa olika sorters träning!

SomaMove
Ett pass som är atletiskt och fysiskt ansträngande, men samtidigt mjukt. Det är en holistisk rörelselära som rent fysiskt omfattar alla träningsbara aspekter såsom kondition, styrka, spänst, balans, rörlighet och koordination. Hela passet är ett oavbrutet flöde av rörelsemönster där du arbetar med endast kroppen som ditt motstånd och med underlaget som ditt redskap; allt i harmoni med andningen.

SomaSlow
SomaSlow består av långsam, mjuk och allt genom stående rörelser som inte anstränger handleden. Det ger bra rörlighetsträning, cirkulation och en trevlig, avkopplande och återhämtande upplevelse.

Strength/Tabata
Enkel och effektiv muskelträning för kroppens större muskler. Du använder din egen kropp som främsta redskap och i vissa övningar kan du, om du vill, använda gummiband och hantlar. Vi avslutar med pulsövningar i Tabata-intervaller.

Running school
Lätt löpning tillsammans i grupp. Teknik- och distansträning samt utbyte av erfarenheter.

Thursday Mix
Starta morgonen med träning för hela kroppen och få energi för resten av dagen! Vi använder olika redskap för att få ut så mycket som möjligt av övningarna. Utomhus om vädret tillåter.

Kettlebell
Ett pass med kettlebells innebär träning för hela kroppen. Vi fokuserar på styrka och balans och genomför olika övningar med en kettlebell som motstånd.

Passet ger en rejäl genomkörare för hela kroppen och vi lär oss tekniken om hur vi står, slår, blockar och sparkar inom boxercise. Detta varvar vi med intensiva styrke- och pulsövningar.

Mobility
Många människor är stela och orörliga på grund av för mycket stillasittande och enformiga rörelser. I denna rörlighetsträning varvar vi dynamiska rörelseserier med traditionella stretchövningar. Tränar du rörlighet regelbundet kommer du att märka resultat efter bara några gånger.

Friday Mix
Starta helgen med ett fartfyllt pass som innehåller både koordination, styrka och puls.